Als een warme douche…

5 01 2011

Vandaag wordt het de eerste dag zonder regen. Althans, dat hoop ik dan. De tien dagen dat ik hier nu ben, heeft het altijd, een beetje of heel veel, geregend. De beste remedie tegen regen is natuurlijk om binnen te gaan zitten, zodat je daar gene last van hebt. In Nederland doe je lekker de tv aan en zet je een kop koffie of warme chocolademelk om de treurnis weg te drinken. Dat is hierin Rio de Janeiro natuurlijk geen optie. Als het hier regent is het gewoon 30 graden Celsius en voelt de regen als een warme douche die het zweet wegspoelt.

Helaas denkt niet iedereen er zo over als ik. De meeste Brazilianen hebben niets met regen. Heb je ooit wel eens het beroemde filmpje gezien waarin het begint te regenen en dat de Brazilianen massaal naar Copacabana rennen om de regen te aanbidden? Nee, ik ook ik niet. Ik geloof niet dat men in Brazilië zo denkt. De meeste inwoners van Rio de Janeiro schuilen onder de luifels van verscheidene eettentjes en cafeetjes langs de weg en wachten tot de regen weer weg is. Maar dan de toeristen. Die willen koste wat kost de stad bezichtigen, ook als het regent, maar dan wel met een ‘mooie’ toeristenparaplu waar de bezienswaardigheden van Rio, zoals de Suikerbroodberg en Cristo Redentor, op staan.

En dan kom ik meteen met mijn grootste ergernis. Ik heb een godsgruwelijke hekel aan paraplu’s. Het woord klinkt zo leuk en ingeklapt heb ik er geen problemen mee, maar als het een klein beetje begint te druppelen, dan begint het hele gedonder. En dan heb ik het niet over eventueel onweer. De paraplu is fijn voor jezelf. Daarnaast is het o zo romantisch om met je schatje onder de paraplu te lopen, maar laten we eerlijk zijn; mensen met paraplu’s zijn ontzettend egoïstisch en letten niet op anderen. In ieder geval, zo ervaar ik dat.

Als ik in een winkelstraat loop en de lucht ziet er dreigend uit, dan hoop ik net als iedereen dat ik net voor de bui binnen ben. Geen probleem, maar als het dan net begint te druppelen ben ik het haasje. Niet omdat ik geen paraplu bij me heb en dus nat word, maar omdat andere mensen een paraplu bij zich hebben. Voor ik er erg in heb klappen die dingen zich als klaprozen open in de lucht en ben je bijna een oog kwijt. Een sorry gaat er dan als je geluk hebt nog net vanaf, maar meestal is men te druk zichzelf te beschermen tegen de gevaarlijke regendruppels van boven. Mocht je zonder paraplu verder durven te lopen tussen een mensenmassa met paraplu, dan moet je een verdomd flexibele nek hebben, zodat je paraplu’s kan ontwijken. Ik kom slechts een enkeling tegen die bij een mogelijk aankomende botsing zijn paraplu omhoog doet, zodat ik er gewoon langs kan. Doet de parapluhouder zijn paraplu opzij om een andere niet-parapluhouder te ontwijken, zul je niet zien dat die paraplu bij mij een oog uitsteekt.

Om nog maar niet te spreken van paraplu’s op popfestivals. Voor je het weet kan je niets meer zien van het podium en zie je slechts de kleuren van de regenboog op de paraplu van de festivalganger die twee rijen voor je staat. En wat te denken van mensen die met hun paraplu onder een afdakje gaan staan totdat de regen weg is. Of voor de uitgang van een winkelcentrum, terwijl ik me niet druk maak om een beetje regen. Daar kan ik me verschrikkelijk aan irriteren,

Ik houd dus niet van paraplu’s, maar ach, misschien is het omdat ik zelf geen paraplu heb. Mocht ik ooit een paraplu krijgen of kopen, dan word ik misschien zelf ook wel heel egoïstisch. Maar niet in Brazilië, want als ik in Rio de Janeiro op straat loop in de regen, dan is het als een warme douche die het zweet wegspoelt.

Actions

Information

2 responses

6 01 2011
Michiel

Mooi werk Sambo! Als paraplu’s je grootste zorg zijn, dan ben je goed bezig!

7 01 2011
Sammy

Yo! Michieleke, hoe is het met jou dan? Leuk dat je mijn blog leest!! Waar hang jij op dit moment uit?

Leave a Reply

